Яка самооцінка особистості дитини: тести, діагностики, книги

Адекватне ставлення до самого себе і сприйняття власного «Я» грає величезну роль в житті будь-якої людини. Самооцінка дитини формується з ранніх літ. Батькам особливо важливо вчасно вплинути на її розвиток і провести корекцію, якщо це необхідно. Адже при неправильно виробленому самовосприятии у крихти може виникнути безліч проблем і комплексів, які будуть докучати і в дорослому житті.

Самооцінка дитини дошкільника (молодшого і старшого дошкільного віку)

Самооцінка – це складна конструкція, а її формування – тривалий і багатогранний процес, схильний до впливу безлічі факторів.

Який же буває самооцінка

  • Зниження (Малюк почуває себе збитковим, негативно ставиться до себе, відчуває страхи і невпевненість).
  • завищена (Крихітка переоцінює свій потенціал і можливості, ігноруючи недоліки).
  • адекватна ( «Золота середина», дитина сприймає себе таким, яким він є, з усіма перевагами і недоліками).

Формування самооцінки в кожному віці має свої нюанси і особливості. У молодшому дошкільному віці (від народження до 4 років) самосвідомість розвинене не в повній мірі, крихітка ще не вміє глибоко оцінювати свої вчинки і аналізувати їх. Цей період дуже важливий, адже саме в ранньому дитинстві поступово розвивається основа, за допомогою якої в подальшому буде формуватися самооцінка.

Діти раннього віку, як правило, оточені підвищеною увагою, регулярно отримують похвалу від мами і тата за найменші успіхи і досягнення. Любов батьків, їхня турбота, розуміння і підтримка, а також правильний психологічний клімат в родині дарують дитині впевненість у своїх силах і почуття захищеності. Це, безсумнівно, допоможе у формуванні адекватної самооцінки. Малюкові важливо відчувати себе потрібним і важливим.

Щоб малюк прагнув вести себе правильно і відповідати очікуванням дорослих, батькам необхідно з дитинства вчити його позитивно сприймати себе. Переконайте малюка, що якщо у нього щось не виходить зараз, то незабаром неодмінно вийде. Не бійтеся робити зауваження, але критикуйте не дитину, а його вчинки. Пам’ятайте, що надмірна похвала і опіка можуть зіграти погану роль у формуванні самооцінки.

коли настає період підготовки до школи (Від 5 років і до 6-7 років), на сприйняття його власного «Я» впливають не тільки батьки і психологічний клімат в родині. Малюк подорослішав, навчився оцінювати свої вчинки, по-своєму їх аналізувати. Він уже сприймає себе як особистість, поступово відділяючись від матері. Крім того, багато малюків цього віку вже пройшли етап соціалізації в дитячому садку. Вони навчилися взаємодіяти з іншими дітьми і відчувати себе частиною великого колективу.

Самооцінка дитини тести

Для визначення ступеня самооцінки використовують різні види діагностики, найпоширенішими з яких є тести. «Драбинка» і «Смішні чоловічки» найбільш популярні з них.

  • Тест «Драбинка». На намальованою 10-ступінчастою сходах попросіть дитину розташувати себе на тій сходинці, на якій він себе бачить. Поясніть, що погані дітки повинні знаходитися на самій нижній сходинці, хороші – на самому верхньому. Малюнки на 4-7 ступені свідчать про адекватну самооцінку, на 1-3 – про занижену, на 8-10 – про завищену.
  • Тест «Дерево». Крихітці необхідно показати малюнок, на якому зображено дерево і сидять на його гілках чоловічки. Попросіть карапуза обвести яскравим фломастером того чоловічка, який найбільше нагадує йому себе. Після – того чоловічка, на місці якого він би хотів перебувати. Завантажити зображення для проведення тесту, а також детальну інтерпретацію результатів до нього ви зможете в інтернеті.

Пам’ятайте, краще за все дізнатися про рівень самосприйняття дитини допоможуть довірчі і регулярні бесіди з ним.

Самооцінка дітей шкільного віку

Самооцінка дітей молодшого шкільного віку залежить не тільки від власного сприйняття, але і від оцінки інших людей, навчально-виховного процесу, спілкування з однолітками, успішності в школі і багатьох інших факторів. Першокласник стикається з новим персонажем, який безпосередньо впливає на формування багатьох особистісних якостей – учителем.

Перші шкільні роки особливо складні для малюка, він переживає новий спектр емоцій, проводить складну психологічну роботу над собою. В цей час батькам особливо важливо бути уважними і розуміючими, адже навіть на маленьку людину з величезним потенціалом можна повісити ярлик невдахи.

Допоможіть дитині розкрити свої таланти і можливості, пізнати себе, безболісно пройти адаптацію до нових умов. Не порівнюйте його успіхи з досягненнями інших дітей, хваліть його нехай навіть за невеликі успіхи в навчанні.

Для визначення рівня самооцінки можна скористатися психологічним тестом в формі гри «Відтворення ситуацій». Для цього малюку необхідно зіграти роль самого себе в різних життєвих ситуаціях. Наприклад, попросіть чадо уявити наступне: «діти у дворі грають в м’яч, ти запізнився, але дуже хочеш брати участь. Як ти попросиш їх прийняти себе в гру? Як поведеш себе, якщо вони не захочуть цього робити? »Батьки можуть виконати роль інших персонажів, а після помінятися ролями з малюком.

Така методика допоможе не тільки з’ясувати рівень самосприйняття крихти, але і дізнатися про його особистісних якостях і особливостях поведінки в тій чи іншій ситуації. Батькам важливо пояснити малюкові, як правильно себе вести і як не варто робити. Для таких уроків підійдуть найрізноманітніші сценарії, як вигадані, так і взяті з життя.

Визначити рівень самооцінки допоможуть не тільки тести, а й спостереження батьків і педагогів. Наприклад, якщо дитина часто хвалить себе, не помічає своїх недоліків, не рахується з думками інших людей, демонструє надмірну амбітність – все це свідчить про завищену самооцінку. Зайва самокритичність, відсутність віри у власні сили і успіх, втрата інтересу до колишніх захоплень, часті спалахи зневіри і тривоги – ознаки заниженого самосприйняття.

Самооцінка у дітей з порушенням мовлення, у дітей з ЗПР (затримкою психічного розвитку)

Самосприйняття малюків із затримкою психічного розвитку (ЗПР) Часто вимагає корекції і ретельного контролю з боку батьків і вчителів. У цих дітей недостатньо сформовані такі розумові процеси, як аналіз, узагальнення, крім цього порушено сприйняття, увагу, а також якість пізнавальних процесів. Малюки швидко втомлюються, емоції їх поверхневі і нестійкі. Завдання, з якими з легкістю справляються їх однолітки, часто викликають у них сильні труднощі.

Самооцінка у дітей з ЗПР має свої особливості. У більшості випадків вона відхилена від норми, відрізняється суперечливістю і нестійкістю. Порівнюючи себе з іншими, такі малюки часто страждають комплексом неповноцінності, підвищеної невпевненістю і тривожністю. Особливо гостро це відчувається, коли дитина має труднощі в навчанні, отримуючи ті завдання, які йому не під силу.

В інших випадках, дорослі, «штучно» нахвалюючи дитини, намагаючись цим компенсувати його особливості розвитку, надають йому «ведмежу послугу». Той, в свою чергу, починає переоцінювати себе і свої можливості. Він не здатний проводити адекватну оцінку своїх вчинків і дій.

У наш час затримка психічного розвитку піддається корекції і діти з такими проблемами, при правильному організованому навчально-виховному процесі, підтримки з боку батьків, регулярне проведення тестувань і корекційних заходів домагаються хороших успіхів і навіть інтелектуально не тільки наздоганяють однолітків, а й часто перевершують їх. Така ж ситуація і в випадках педагогічної і психологічної практики з дітьми з вадами мовлення.

Самооцінка дитини: книга для батьків

Для того щоб докладніше зрозуміти природу формування дитячої самооцінки вам знадобиться спеціалізована література. Наступні видання найбільш популярні серед читачів.

  • «Самооцінка у дітей і підлітків», Гюру Еейстад.

У цій книзі ви дізнаєтеся, як побудувати довірчі відносини зі своїм чадом, як навчити його прислухатися до себе, розуміти мотиви і почуття. Автор дає безліч порад, які дозволять батькам розібратися в багатьох аспектах дитячої психології. Це видання – справжня міні-енциклопедія для мам і тат.

  • «Кризи дитячого віку. Формуємо здорову самооцінку »,
    Олена Новіченкова.

Для формування адекватної самооцінки недостатньо однієї лише батьківської любові. Якщо ви не знаєте, як вплинути на формування здорової самооцінки у дитини – ця книга допоможе вам. З її допомогою ви зможете знайти відповіді на безліч хвилюючих питань – як впорається з кризами в розвитку, як допомогти дитині подолати труднощі, як стати малюкові іншому і побудувати довірчі відносини і т. Д.

Пам’ятайте: самооцінка дітей нестабільна і пластична, протягом життя через різні обставини вона може змінюватися в ту або іншу сторону. Але в будь-якому життєвому періоді такі постулати, як правильний психологічний клімат в родині, тепла атмосфера і батьківська любов грають невід’ємну роль в побудові фундаменту, на основі якого формується особистість дитини.

Самооцінка особистості дитини: корисне відео

Як розвивається самооцінка малюка? Які чинники впливають на неї? Детальніше про це дізнайтеся в наступному відеоуроці:

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *