Методика розвитку Марії Монтессорі

Навчання і виховання дітей це нелегка праця, що вимагає багато сил і часу. У наш час існує безліч різних методик по вихованню дітей. Причому батьки можуть не тільки самостійно вибрати методику і займатися з її теоретичними даними і практичними порадами досвідчених батьків і психологів з дитиною вдома, а й так само вибрати заклад, де з дітьми працюють за методикою.

Методика Монтессорі: суть і принципи

В даний час багато закладів і, та й батьки теж, віддають свою перевагу методикою раннього розвитку Монтессорі. Своє названа вона отримала в честь автора – італійського педагога Марії Монтессорі ще в 20 столітті.

Монтессорі перевернула традиційне розуміння про виховання дітей, поклавши в основу своєї методики самостійність дитини. Коротко описати суть методику добре може її девіз: «Допоможи мені зробити це самому!»

Суть методики Монтессорі по вихованню та розвитку дітей полягає в тому, щоб дитина перейшов з об’єкта виховання в суб’єкт. Це означає, що дитина займається саморозвитком, а виховання ґрунтується на його власних висновках.

До речі, робити ці висновки він повинен з певної поведінки дорослих і оточуючих його дітей. Тому Марія Монтессорі рекомендує сформувати предметно-навчальну освітнє середовище для дитини, тоді він зможе розвиватися самостійно. У дитячих садах таке середовище представлена ​​для груп раннього розвитку і адаптаційних груп, які проводять свій час по 2-3 години в саду, перебуваючи тільки під наглядом вихователя. Навчаючись в групах діти можуть крім самостійного процесу вчитися взаємодіяти з іншими малюками, ділячись своїми знаннями і набутим досвідом. Так, наприклад, при грі в баночки, більш досвідчений дитина покаже як саме потрібно вставляти баночки і в які отвори. Який результат буде очікувати його.

Принцип методики Монтессорі

Методика Монтессорі має на увазі притримування декількох принципів, включають опис елементів поведінки і дорослого і дитини:

  • Самоусунення дорослих. Батьки або вихователі лише створює середовище для дитини і допомагає йому тільки, коли він сам просить про це. Дорослий потрібен тільки для того, щоб пояснити правила і направити при необхідності дитини.
  • Діти вчаться у дітей. У закладах працюють за методикою Монтесссорі немає строгого поділу груп по віках. з цієї методикою старші діти вчать молодших на власному прикладі або ж в процесі активної гри. Діти сприймають інших дітей рівними собі мінімум до школи. Чого доросла людина зробити практично не здатний в силу наявності більшого досвіду, і звички структурувати отримані дані. В методикою Марії Монтессорі дорослий не повинен давати діям дитини чітку оцінку. Його завдання – дати реакцію на ту чи іншу поведінку дитини. Наприклад, батьки можу показати своєму чаду образу, подяку, захоплення. Це допоможе малюкові робити висновки на підставі ситуації, що склалася. Якщо малюк зробив щось сам, то ви говорите йому про те, що пишаєтеся його перемогою і вірите, що все у нього вийде.
  • Чи не порівнювати з іншими. Цей принцип говорить про те, що діти не повинні порівнюватися один з одним. Адже всі дітлахи різні, розвиваються і піддаються вихованню по-різному. В якості мотивації використовується порівняння дитини з ним же самим вчора, тиждень тому. Так дитина вчиться давати собі оцінку самостійно, без прив’язки до будь-кого. У школі, на жаль такий підхід не буде оцінений, але поки малюк занадто малий, для зменшення психологічного тиску на нього з боку батьків – краще діяти саме так.
  • Свобода вибору. Дитина сама в праві вибирати, чим йому займатися в даний момент. Але! Середовище, в якому дитина буде навчатися і грати повинна бути безпечною, тому перш ніж дозволити йому діяти, згідно основним принципам Марії Монтессорі, переконайтеся в тому, що всі розетки закриті, а гострі кути закриті м’якими накладками.
  • Методика Монтессорі передбачає наявність певних правил. Ці правила привчать дитину до порядку, а не до «сліпої покори». Дитині важливо пояснити, чому ці правила існую, чому важливо дотримуватися і що вони дають йому самому. Наприклад, треба прибрати іграшки. Поясніть дитині, що якщо він прибере іграшки і вони завжди будуть стояти на своїх місцях, то і йому самому і іншим дітям буде простіше знайти ті чи інші предмети в наступний раз. І взагалі, порядок в іграшках більш зручний, ніж хаос.

Заняття з дитиною за методикою Монтессорі

До одного з основних положень методики виховання Марії Монтессорі відноситься зонування. Воно полягає в розподіл простору на зони, які сприяє розвитку сприйняття простору і привчає до порядку дитину. Залежно від зони, підбирається відповідний тип занять.

У методиці виділено 5 зон:

  • Зона практичного життя. Ця зона відповідає за розвиток навичок повсякденного життя. Передбачається, що всі речі щоденного користування, наприклад, зубна щітка і паста, купальні приналежності і посуд дитини знаходяться в зоні його досяжності. Тоді дитина зможе сам ними користуватися і прибирати за собою. ця зона в методиці Монтессорі дуже важлива для дошкільнят. Тут можна в простій і ненав’язливій формі познайомити дитину з основними правилами поведінки і використання побутових предметів.
  • Зона сенсорного розвитку. Ця зона підходить і для раннього розвитку. Вона відповідає за розвиток слуху, зору, нюху і дотику дитини. У ній знаходяться всі матеріали Монтессорі, до яких відносяться різні кубики, циліндри і кульки різних форм, кольорів, розмірів і навіть ваги; різні збірно-розбірні башточки і моделі. Наявність таких матеріалів формує у дитини уявлення про властивості предметів і явищ. Допомагає зрозуміти різні описи: більше-менше, легше-важче, ширше-вже і так далі.
  • Зона математики. Тут дитина з раннього віку може вивчить цифри, дізнатися про складання, вирахування і навіть дроби. З матеріалів тут можуть бути рахункові палички, таблиці, синьо-червоні штанги і картинки з цифрами. Навчання проводять поступово. Спочатку даючи зрозуміти що таке число 2, наприклад. Чому воно складається з 2 штанг. Вчить взаємодіяти з цифрами, а в подальшому навчає простим математичним прикладів: додаванню, вирахуванню.
  • Мовна зона. У цій зоні малюка чекають картинки з алфавітом, приналежності для письма.
  • Зона природознавства. До цієї зони належать усі матеріали, здатні допомогу дитині дізнатися про флору і фауну нашого світу. Це можуть бути книжки і картинки з тваринами і рослинами, різні іграшки зі звуками тварин, рамки-вкладиші у вигляді пазлів з назвами тварин і їх дітей.

Дитяча методика Монтессорі за віковими групами

Дитяча методика Монтессорі має свою систему періодів розвитку по віковим групам:

  • 0-6 років – йде формування чуттєвої картини світу.
  • 6-12 років – формування та розвиток пізнавального інтересу до світу і його явищ.
  • 12-18 років – йде процес соціалізації та розвиток комунікативних навичок дитини.

Так само є опис стадій розвитку дитини. У ньому даються визначення в якому віці дитині буде простіше всього прищепити певні навички і розвинути його здібності:

  • 0-6 – розвивається активно мова;
  • 0-5,5 років – активне сенсорний розвиток;
  • 0-3 років – сприйняття порядку;
  • 1,5-5,5 – навички гри з дрібними предметами, розвиток дрібної моторики;
  • 1-4 роки – розвиток рухів і дій;
  • 2,5-6 років – перші навички соціальної поведінки дитини.

Слідуючи даними віковими категоріями вам простіше буде займатися за методикою раннього розвитку і виховання М. Монтессорі

Правила розвиваючої методики Монтессорі для дорослих

У методиці Монтесссорі є 10 правил, які визначають поведінку дорослого з дитиною і їх ролі один щодо одного:

  • Дитині повинні бути доступні всі його речі, він повинен самостійно дотягуватися і діставати свій одяг, іграшки, посуд і так далі. Завдання батьків або вихователя – організувати для дитини простір саме таким чином, щоб не було причини йому допомагати.
  • Всі меблі повинна підходити дитині за розміром, він повинен комфортно себе почувати, сидячи за столом і розуміти, що це його речі.
  • У ванній кімнаті і на кухні поставте сходинку для дитини, щоб він міг самостійно зубки почистити і посудку помити. Щоб під час того, коли він вирішить це зробити вам не треба було поставити весь будинок на вуха для реалізації ідеї.
  • Організуйте окрему вішалку для верхнього одягу дитини, щоб він міг сам одягатися і роздягатися. Причому ви самі помітите, як зручно вам буде при цьому жити. Бо часом малюк чекає маму, поки та дотягнеться до його куртки, щоб її швидко одягнути. А тут, при можливості повної самостійності, крихітка буде одягатися швидше.
  • Добре, якщо ви подбаєте про те, щоб одяг малюка була такою, яку він зможе сам знімати і одягати. Але з цим вам буде потрібно достатня терпіння, поки він навчиться одягатися сам.
  • Розсортуйте іграшки дитини. Це допоможе і вам і малюкові зрозуміти, які навички варто розвивати більше, а які сформувалися вже досить. Наприклад, чи потрібен йому пазл на 20 детальок або пора ускладнити завдання.
  • Якщо у вас немає певних матеріалів і іграшок, необхідних для розвитку дитини, зробіть їх своїми руками. Наприклад, самі намалюйте для дитині абетку і плакат з цифрами. Зшийте розвиваючий килимок або попросіть тата, або дідуся зібрати бізіборд.
  • Нові іграшки давайте малюкові поступово, не більш двох нових матеріалів в день, щоб дитина могла зосередитися і повністю зрозуміти, в чому суть тієї чи новинки, як їх можна поєднувати з добре знайомими речами.
  • Складіть графік занять з дитиною. Хоч методика і передбачає свободу вибору дитини, це не означає, що він не повинен дотримуватися режиму і управляти батьками. Приділяйте занять з дитиною не менше години кожен день. Можете проводити в форматі гри 2 заняття в день по часу, що не перевантажує малюка і дає йому можливість гармонійно розвиватися.
  • Прищеплювати дитині навички побутового життя. Запропонуйте йому разом приготувати вечерю і накрити на стіл, прибрати після вечері тарілочки, і допомогти вам помитий їх. А після розкласти по місцях. Діти будуть раді допомогти вам, а ви отримати такий приємний сюрприз від малюка, як допомога по дому.

підсумки

Розвиваюча методика Монтессорі користується активним попитом серед батьків, а також вона завоювала довіру співробітників дошкільних установ. Позитивні відгуки від усіх учасників процесу виховання дітей, говорять про те, що дана методика має хорошу можливість розвивати різні навички у вашої дитини починаючи з самого раннього віку. Перш ніж приступити до самостійного впровадження методики, рекомендуємо вам ознайомитись з усіма плюсами і мінусами.

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *