А ви читаєте чи дітям книги? Роль книги в розвитку дитини, вихованні та освіті

Це яскраве висловлювання про користь книги для дітей належить В.О.Сухомлинського. Роль книги для дітей дійсно безцінна. Прочитавши цю статтю, батьки дізнаються про те, наскільки важливо спільне читання, як прищепити дитині любов до книжки і як допомогти йому правильно сприймати її.

Роль книги в житті дитини

Не можна недооцінювати роль книги у вихованні дитини. Так, через читання малюк знайомиться з навколишнім світом, розмежовує поняття «добре» і «погано», морально і емоційно розвивається. З самого раннього дитинства батьки повинні прищеплювати дитині любов до даного процесу. Читайте маленької крихті різні повчальні історії і казки, міркуйте на тему прочитаного і разом робіть висновки. Таке проведення часу буде дуже корисним для малюка.

Крім перерахованих вище, існує безліч причин, за якими підростаючому поколінню потрібно читати книги. Назвемо основні з них:

  • збагачується словниковий запас, а також формується правильно поставлена ​​мова, тому читати з дитиною потрібно з раннього дитинства;
  • розвивається пам’ять, інтелект і уяву. Також в цих цілях батьки можуть просити малюка переказати прочитане.
  • крихітка розвивається емоційно і вчиться співпереживання, представляє образ того чи іншого героя, наділяє його описаними якостями і переживає всі події історії.
  • сприяє розвитку письма. Крім того, малюк вчиться не тільки думати правильно, а й чітко формулювати і висловлювати свої думки.

Книга виконує свою основну функцію в розвитку дитини – виховну. Чого навчають книги дітей? Через читання маленькі шибеники вчаться правильній поведінці в соціумі, аналізують дії позитивних і негативних героїв казок і роблять висновки. Дуже часто, різні повчальні історії не тільки допомагають батькам, а й заповнюють прогалини у вихованні дитини. Виходячи з цього, можна зробити висновок, що нехтувати читанням можна, навіть в ранньому віці.

Про те, як правильно привчати малят до даного процесу, розповість психолог в цьому відео:

Як відбувається сприйняття книги дитиною

Також цікаво спостерігати, як відбувається сприйняття книги для дітей за віком. Дитяча книга може легко залучити увага крихти вже з самого народження. Але тільки не як джерело знань, а як яскравий і красивий предмет, який можна помацати, порвати і навіть спробувати на смак. Тому, про сприйняття книги дітьми з народження і до 1 року багато говорити не доводиться. Психологи і педіатри радять читати їм лаконічні і римовані вірші і потішки.

У віці від одного року, за те, яким чином дитина буде сприймати книгу, відповідальні батьки. Адже це вони вибирають дитячу літературу, яка, на їхню думку, буде цікава малюкові, а потім читають і передають йому емоції прочитаного. На цьому етапі дуже важливо зацікавити карапуза: жестикулюйте, тим самим привертайте увагу непосиди, повторюйте одні й ті ж фрази, акцентуйте увагу малюка на них.

Навіщо читати дітям книги з самого дитинства? Варто зазначити, що вже з 1 року, через книгу дитина починає поповнювати свій словниковий запас. Звичайно ж, через посередника – маму чи тата. Розглядайте сторінки з ілюстраціями, вчіть крихітку новим словами, розбирайте щоб прослухати вірші і потішки, результат не змусить себе довго чекати.

До 2 років в дитячій мові з’являються цитати або словосполучення з улюблених книг. Дитина починає проводити паралелі між вчинком героя і наслідками, порівнювати ситуації.

У 2-3 літньому віці спостерігаються перші прояви реакцій в сприйнятті книги малюком. Так, наприклад, якщо він не згоден з підсумком казки або ж йому не подобається образ героя, малюк починає фантазувати і, тим самим, намагатися міняти загальну картину історії. Також, цей період характеризується першими спробами інсценізації прочитаного: дитина починає програвати вже відомі йому історії.

На цьому етапі, для кращого розвитку мови і пам’яті, батькам рекомендується просити малюка переказати суть прочитаної історії. Звичайно, всіх деталей він вам не перекаже. Але ви можете йому в цьому допомогти: задавайте навідні запитання, підказуйте.

З 4 років діти починають порівнювати себе з головними героями казок. Більш того, вони можуть вже аргументувати свій вибір. Найчастіше ідентифікація відбувається по імені, зовнішності, віком, родинним зв’язкам і тд. Цитування творів триває, але малюк вже розуміє, коли воно доречно, а коли ні. Також, в цьому віці для дітей характерно по-своєму оцінювати вчинки персонажів. Аналізуючи їх дії, вони починають виділяти негативних героїв, а не позитивних. Зазвичай, це відбувається через почуття жалості, наприклад, до Бабі Язі, відьмі або дракону, адже, в кінці-кінців, вони будуть переможені.

Додатково до всього, в чотирирічному віці малюк вчиться критикувати персонажів і події. Дуже часто карапуз не згоден з кінцівкою прочитаного і пробує замінити або домислити її.

Значення книги для дитини 5-6 років дійсно важливо, адже діти починають імітувати процес читання. Зазвичай вони збирають слухачів навколо себе, це можуть бути як батьки, родичі, так і іграшки. Дитина відкриває книгу і починає «читати», інформуючи аудиторію про те, що читання є дуже корисно.

Звичайною справою в цьому періоді є і інсценування прочитаного. Малюки копіюють дії персонажів, цитують текст. Співпереживаючи і турбуючись за їхнє майбутнє, малюк може змінити кінцівку. Мамам і татам на цьому етапі розвитку потрібно пояснювати дошкільнятам, що це тільки казка і всі герої в ній вигадані. Дитина повинна навчитися сприймати історію так, як вона написана. Звичайно, він може не погодитися з якоюсь подією і висловити своє невдоволення. Це цілком нормально. Але головне, навчити його сприймати дану ситуацію як твір мистецтва.

На основі прочитаного оповідання, діти зображують героїв на аркуші паперу або в процесі ліплення. Батькам стає ясно, якими вони бачать позитивних і негативних персонажів.

Для чого потрібні книги дітям в 6-7 років? Якщо в ранньому віці дитині було не цікаво авторство читаного твору, то з цього віку він усвідомлює, що казки, вірші та оповідання пишуть письменники і поети. Деякі навіть можуть навіть назвати автора. Але більшість з них починають проявляти інтерес вже в середньому шкільному віці. Також, варто відзначити, що на цьому етапі, малюки можуть відрізняти казку від оповідання, вірш від прози. Нерідко вони самі починають складати казки, в якій простежується логіка між діями героїв та їх наслідками.

Рекомендуємо батькам подивитися дане відео, де розказано про те, як правильно привчати дитину до читання.

А ви читаєте чи дітям книги

Спільне читання – важливий етап у розвитку малюка. Дуже добре, коли у мами і малюка є спільне хобі, і читання – це відмінний варіант приємного проведення часу. Кожен день малюк з нетерпінням чекатиме, коли ж дорослий знайде час і приділить йому увагу. Дитина цінує кожну хвилину проведену спільно з батьком.

Чому так важливо, коли батьки читають книги дітям? Спільне читання виконує ряд необхідних функцій у вихованні. Серед них:

  • дарує відчуття надійності і безпеки. Сидячи разом з рідним, близьким людиною, займаючись спільною справою, карапуз відчуває себе потрібним і улюбленим. Він упевнений у своїй безпеці, так як мама або тато поруч, дарує йому свою увагу, тепло і ласку;
  • почуття власної значущості. Аналізуючи прочитане, батько цікавиться дитячим думкою, вислуховує його невдоволення чи побажання з приводу ситуації, що склалася. Саме в цей момент малюк усвідомлює і відчуває себе значущою особистістю, адже самі батьки (приклади для наслідування) цікавляться його думкою;
  • формування цінностей. Кроха починає розрізняти хороші вчинки від поганих, зло від добра, дружбу від зради і т.д .;
  • навчання моделі поведінки. Малюк, розмірковуючи з мамою після спільного читання, обов’язково прийде до висновку, що не можна вести себе погано, так як доведеться відповідати за свої вчинки. Книга вчить дружити, допомагати оточуючим, домагатися свого і правильно вирішувати конфлікти;
  • формування доброї і чуйної особистості. Кроха вчиться співчувати, жаліти і переживати за персонажів. Нерідко діти задають питання: а що ж було далі з Бабою Ягою після того, як її здолав принц? Стає зрозуміло, що малюкові шкода навіть негативного героя історії.

Як ми бачимо, книга корисна на всіх етапах розвитку дитячої особистості. Вона навчає основам правильної поведінки, сприяє адаптації в суспільстві та породжує віру в чудеса, що робить кожного малюка більш щасливим. Читання є не тільки розважальним проведенням часу, але і цінним внеском в освіту дітей. Книги – це джерело знань, які дитина може увібрати з перших років життя.

Чи потрібні дітям книги: корисне відео

Про те, як організувати спільне читання з дітьми, про що читати і скільки, можна дізнатися, подивившись цей відеоролик. В даному матеріалі психолог висловлює свою точку зору, яка буде корисною всім батькам, без винятку.

https://youtu.be/51KThVH8kLg

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *